Atal fermoso Cambados as veces semella fantasía das nubes do
poente e dos refrexos de lonxanas Arousas alagadas no espello gris de recordos
da ría…
Sendo na realidade as tricipite vila e seu xiro de campía e
mariña frol e froito de longos procesos, madureza de paisaxe e de celmosa
historia pois pecha un tempo ilustre no esquema oxival limpo e craro como
esquelete de dorna ou de lumioso razoamento de Santa Mariña, perdura liquéns como druidicas barbas nos buxos do xardin de Fefiñáns, acolle o
griseiro devalar das horas e das ondas nas soláinas meditativas dos pazos ancorados en pontes de ensono, fai lucir beira das augas as feituras humáns mais senlleiras de unha fidalga raza ensoadora.
griseiro devalar das horas e das ondas nas soláinas meditativas dos pazos ancorados en pontes de ensono, fai lucir beira das augas as feituras humáns mais senlleiras de unha fidalga raza ensoadora.
Camiñaba eu fai moitas anadas por unha vella e laxeada
calzada no outo val onde o mozo Umia xoga como naipelo ainda nas áreas craras e
novas, terra de pimpantes toxeiras en roda e ovos de pedra de grá de cerne limpo como o espiritu dos poemas
antergos. E tiven a certidume e espranza da beleza de Cambados. Soaba e formábase
e desfaguiase nas ledas correntes e nos primeiros xogos da escuma. O Umia
desque nace leva no impeitizo a rítmica do Salnés e a espranza do mar cambadés.
Despoixa descubriuse para min Cambados de un xeito orixinal.
Moito o agradecín. Axin quixera descobrir ise setestrelo de cidades e vila onde
semella ergueita, caridosa e vivente a lapa da espranza. Na néboa pecha un
cantigar de muiño ou de doncela, o bater dos remos, a forma vaporosa de un
pazo, chegaban a mín non sei si de lonxe ou de perto ou por obra gandideira de
propia imaxinación…Da néboa naceron camelias e torres, rúas feitas pros
cortexos da beleza, da outiva soedá, cecais da traxedia enxamais da volgaridade…E
para sempre quedou para min Cambados nacendo de un ensoar, pronto a se
esvarecer noutro ensoar.
Por o pinal de Tragove pódense esparexar o luar as grandes
cabaleiras tráxicas. Cabanillas descobriu, sin dúbida dende as primeiras e
tremerosas sombras de medo e de alén de rapás, a música e o recendo do pinal
irmán de Tella…Non é somentes Cambados a égloga doce e a palaciana crónica…Hai
unha dureza nos esquinás como peitos, inda sabe o vento erguer estadeas de
xenreiras nos areals e non esquence a batelada madrugeira seu oficio de catértico
don, e caridosa promesa sobre os medos
da noite e da historia.
Si teimáramos comparanzas de belezas de beiramar cecais sería xusto e respeitoso o
principiar contrastando a lei entreitada en canle de tempos clásicos da Ulla co
ritmo de cancioneiro, o meirande lirismo do Salnés. Duas poéticas en
semellantes arelanzas. A lus dourada do outono e a néboa mañanceira do inverno
tradúcenas en formas eispresivas…Cada coto do Salnés chega ou está para chegar
a sua forma perfeita. No derradeiro caso non é menos fermoso. Envolveo unha
lixeira malenconía…E si é grandeza e xenorosidade do tempo barroco dispoñer
variados espellos –fenestras, obradoiros, estanques, escalinatas, xardís- pro
alongamento e dispacioso adeús o serán o Salnés enteiro compón en Cambados a
mirande ilusión de despedida e de saudade, ensoada por as Arousas de ollos
grises e as veigas onde a flor de liño adormece como o ollas da princesas enfeitizada en pastoriña…
RAMÓN OTERO PEDRAYO.
Nota de “A ti meu Camnbados”: Respetase o galego tal é como
está escrito por Otero Pedrayo. O texto debeu ser escrito sobre 1950 aproximadamente.
FOTOS: EDUARDO APARIZ.
FOTOS: EDUARDO APARIZ.
Para unha mellor navegación por
este blog usa o navegador GOOGLE CHROME. Descarga GOOGLE CHROME premendo AQUÍ.
Ningún comentario:
Publicar un comentario