11 de xan. de 2012

ENTREVISTA A MANOLO PAZ «A ARTE, CANDO É ARTE, É ETERNO»

A parroquia cambadesa de Castrelo garda un prezado estudo de pedra que perdurará no tempo. Gañador do Premio da Cultura Galega 2011, Manolo Paz continúa falándolle ás pedras e picando como outrora, apostando pola cultura autóctona e pola simbiose coa natureza.

-A súa obra pasou do «satélite ao monólito» e agora decántase pola pedra, por que?

-Porque forma parte do noso lugar, de onde estamos. Vivimos case dentro dela, porque case todos nacemos nunha casa de pedra. É algo que tes a man e se lle deron forma os antepasados, por que non darlla tamén a xente que estamos agora? Dunha forma respectuosa e ao mesmo tempo creando novas formas. 
Centrándose entón na cultura autóctona... 
Se, e potenciando o mellor da propia natureza. Tamén depende da situación xeográfica onde nos atopemos. Estiven en Xapón e en América e a pedra, dun modo ou outro, sempre está presente. Cando viaxo vexo os materiais dos sitios, o que me axuda a saber onde estou e se se parece á nosa terra. Cada sitio ten o seu material e en función diso, a xente construíu a súa propia historia. 
Manolo Paz e Chon.
-De que forma afectaron as súas estancias en Nova York aos seus traballos posteriores?
-Cando estiven en Nova York vin traballos feitos con outros materiais (con metal, con cristal), reflectindo a arte contemporánea. Saín e vin que cambiara o mundo, porque en Europa o máis alto eran os campanarios e alí era a banca. Aí é onde cambia a fe, xa hai outros poderes á beira. Segundo vai cambiando o tempo, dáselles unha utilidade diferente aos materiais, outra cousa distinta é o que queiras transmitir á xente. 
-Cando deseña as súas obras, sente dentro da propia natureza? 
-É como entrar dentro da alma de algo que está aí, gozar diso e podelo transmitir á xente despois. 
-Vostede viaxou por todo o mundo e parece que é máis recoñecido no estranxeiro que na súa propia terra...será que non sabemos apreciar o propiamente noso?
-Moitas veces, cando tes as cousas á beira, están aí e non se valoran, pero cando non as tes, pensas que é unha novidade. Isto pasa ás veces coa pedra; a xente de aquí quería mármore, pero en Galicia non o temos. Sempre se valora o que un non ten, o foráneo. 
-Pero aparte, tamén ten recoñecementos aquí como o Premio Cultura Galega 2011 ou pertencer á Real Academia de Belas Artes. É difícil consolidarse no mundo artístico? 
-Antes que eu xa había certos casos recoñecidos e agora hai moita xente. O único que hai que facer é ser agradecido e non deixar de seguir traballando, que é o que un pode achegar, para que a xente, o xurado e a propia terra recoñeza os valores que un ten. 
-E como se podería potenciar aos mozos que entran no sector?
Xa me estás chamando vello...(risas). Creo que teñen unha ferramenta que nós non tivemos: a comunicación. Cando nós estabamos empezando sempre nos chegaban as cousas con moito atraso, pero agora hai museos virtuais e traballos en Internet. Antes só tiñamos a alguén que nos contaba algo. Pero tamén é certo que canta máis información, máis se borra a memoria. 


Manolo Paz con parte da desaparecida Unha Grande Chea
-Como afecta a crise ao campo dos artistas plásticos?
-Nós antes non tiñamos nada, nin museos nin nada. Hoxe en día hai traballos virtuais, traballos novos que se amoldan aos cambios que experimenta o mundo. Un intenta adscribirse á época na que estamos vivindo, que realmente presenta dificultades. O mundo dinos que hai que ser austeros; antes non se valoraba nada, agora tampouco. En definitiva, este mundo non hai quen o entenda. Pero a arte, cando é arte, é eterno. O gran crítico da arte sempre será o tempo, que borra algunhas cousas e logo hai outras que as mellora. A crise ás veces afecta ata a alma, ata o frío, pero se seguimos falando da crise non arranxamos nada. Non se trata de esquivar as bólas e tiralas a outros, porque as bólas son para todos e cada un ten que coller a súa. Temos que coller o futuro coas mans, con toda a potencia que nos corresponde. Temos que unirnos un pouco pero a solución, quen a ten? 
-Agora que fala de futuro... na súa casa alberga moitas das súas obras e ata ten un documental sobre a súa vida, recordos que quedarán para que Manolo Paz non se esgote co paso do tempo...
O único que tratamos de facer coas nosas obras é ser respectuosos coa natureza, cos antepasados, e axudar a que os nosos netos e bisnietos herden un futuro e unha historia da nosa terra. Que vexan que Galicia é xenerosa, que debemos axudala porque ela dános, continuando co que fixeron os nosos antepasados. Creo que iso é cultura, iso é a arte e é o mellor que se pode transmitir cando un está na terra. Os que veñen detrás teñen que darse conta disto. 
-Dixo unha vez que «a arte permite gozar dalgunhas cousas que pensabas que non estaban aí e que outra xente non ve». Nácese sendo artista ou se fai? 
-Creo que son as dúas cousas. Un nace e despois, segundo vai crecendo, ve de forma diferente as cousas que o resto da xente e non sabe o porqué. Esas cousas axudaban, porque a opinión dun artista antes era válida, como a de Rafael, Miguel Anxo, Leonardo... pero agora xa non. 
-No seu haber ten obras importantes como a Familia de Menhires da Torre de Hércules ou a cruz do altar de Benedito XVI cando estivo en Santiago, xa ten algún proxecto en mente?
-Temos pendente un traballo na Cidade da Cultura para o 2012. Para o ano que vén a Cidade da Cultura terá un espazo dedicado a grandes exposicións e documentación, o que permitirá un maior coñecemento das obras dos artistas. 
-Para rematar, como se definiría como escultor? 
É cultura ou non é cultura? 
UN TRABALLO DE  CRISTINA PICHEL

    
                        
Para unha mellor navegación por este blog  usa o navegador GOOGLE CHROME. Descarga GOOGLE CHROME premendo AQUÍ.

Ningún comentario: